Plusz +

 

Puzzle +

 

„Működnek a fogaskerék.”, „Összeállt a kép.”, „Az utolsó darab is illeszkedik.”, a “Puzzle a helyére került” és még sok más kifejezést szoktunk használni, ha egy rendszer összeáll. De mitől is hogyan áll össze egy rendszer?

Engedjenek meg nekem egy közvetlenebb hangvételt és, hogy egyes szám első személyben beszéljek a témáról, én Szabó Péter , mint az egyik AktaQkac.
Egy példán keresztül szeretném bemutatni szolgáltatásunk lényegét.
Ha bárki hasonlóságot vélne felfedezni a példa eseményei és megtörtént eseményei között, az csakis és kizárólag a véletlen műve lehet.

Kütyübütyü Értékesítő Kft. szeretné webáruházának bevételét növelni.

  1. Használ egy több ezer terméket értékesítő komoly webáruházat (több százezer forintért vette).
  2. Használ egy komoly aktuális ügyviteli szoftvert (több százezer forintért vette).
  3. Használ egy komoly korábbi ügyviteli szoftvert (több százezer forintért vette).
  4. A munkára felvesz egy jól képzett szakembert (havonta több százezer forintért) és várja tőle az eredményt.

Vár…, vár… és csak vár…, de nem jön. A felvett ember éjjel-nappal dolgozik és nincs jelentős változás. Miért?

Nincs tökéletes szoftver!
Ha egy nincs, akkor három tökéletes szoftver végképp nincs. Mindhárom szoftvernek meg van a maga hiányossága. Egyik programot sem a mi cégünknek írták, mindegyik programcsomag „konfekció” termék és bármennyire is paraméterezhető, testre szabható, sok minden nem a mi igényeink szerinti. A sok apró kényelmetlenség együttesen már komoly kellemetlenséget jelent. Egyik szoftver sem a nekünk megfelelő fájlformátumba menti listáinkat. Ezen listák a mindennapi életet ahelyett, hogy megkönnyítenék, nehezebbé teszik a rendelést, a készletkezelést, leltározást stb.

Nincs tökéletes rendszer!
Több ezer terméknél nincs mód arra, hogy párhuzamosan rögzítsünk adatokat. Meghatározott elvek, szabályozott mozgási irányok szerint az ismétlődő adatokat át kell, hogy adják és át kell, hogy vegyék egymás között a programok. Megeshet, hogy az ügyviteli rendszer és web-áruház több témában sem kompatibilis egymással, sőt… Egy rossz partner nyilvántartással, nehéz gyors, célirányos körlevelet (e-mailt) küldeni, pedig ez egy hatékony reklám eszköz lehet(ne).

Nincs tökéles alkotó! – itt most nem a Teremtőről beszélünk.
Egy kisebb cég rendszerének megálmodója, létrehozója általában az adott vállalkozás tulajdonosa(i), vezetői. Ők belülről nézik a “saját világukat”, nem tudnak felemelkedni és kívülről rálátni. Ők  – sőt csakis ők – nagyon komoly információkkal rendelkeznek, ahhoz, hogy  egy jól működő rendszert lehessen építeni. A legelemibb hiba és mégis elkövetik, hogy rossz logikával van a partnerek nyilvántartása és a termékek egyedi azonosítása. Ugyan azon partner és ugyan azon termék akár többször is szerepel a nyilvántartásunkban.

Nincs tökéletes idő!
Egy cég állandóan változik, jó esetben növekszik, ami ma jó, holnap már nem biztos, hogy jó lesz. Amit ma gondosan elterveztünk, holnap a környezetünk, a piac felrúgja.  Ezek külső körülmények, de attól még a belső kis világunk igen is lehet stratégiailag tervezett, átgondolt. Jelen esetben van három sokszázezer forintos szoftverünk – és akkor nem beszéltünk a százmilliós árukészletről – és egyik sem azt tudja, amit szerettünk volna. Ez átgondolatlan, téves döntések következménye.

A sok hibát lehetne még felsorolni és számtalan más példát tudnék kitalálni”, akár beruházási területről is, de értelmetlen lenne. Azt kell látni, hogy az ilyen és ehhez hasonló hibákat trükközésekkel, ügyeskedésekkel igyekeznek megoldani az ott dolgozók. Ezek vagy bejönnek, vagy nem, de az biztos, hogy a megoldáshoz vezető út igen rögös és általában költséges. Ez olyan, mint mikor viszket a bal fülünk és a jobb kezünkkel vakarjuk meg, mert a bal kezünkben ott a forró teáscsésze, a jobb kezünkben meg „csak” a keverőkanál.
Jó ételt, rossz alapanyagból nem lehet főzni. Rossz fogaskerekekkel sokáig nem működig egy gép sem. Ha egy cégnél, az inputok rosszak, akkor outputok is rosszak lesznek.

Igaz, hogy nincs tökéletes szoftver, rendszer, alkotó és idő, de azért törekednünk kell rá!
Nem kövessék el a fenti hibákat! Bármilyen kicsi is egy vállalkozás, akkor sem engedheti meg magának az eszetlen rendszerépítést, sőt… Igazából a kis vállalkozások nem engedhetik meg maguknak a tévedést.
Már az is egy rendszer, hogy induláskor vesz egy számlázó programot, később egy készletnyilvántartó programot, majd idővel létrehoz egy web-áruházat. Nem mindegy, hogy használok egy ingyenes szoftvert, vagy alkalmi jelleggel megveszem a piacon lévő legolcsóbbat, vagy egy komplex elképzelés elemeit vásárolom meg lépésenként.
Tudjuk, hogy a pénz nagy úr, de nem mindig és minden esetben. Nem mindig az olcsó, az olcsó és nem mindig a drága a drága!

Komoly tapasztalattal jelentős segítséget tudok nyújtani, ahhoz, hogy egy jól működő, használható és gazdaságos rendszert építsen fel a szükséges és elégséges ráfordítással.
Ehhez le kell ülnünk és nagyon sokat kell beszélgetnünk, sokat kell kérdeznünk oda-vissza és sok-sok információt kell összeszednünk. Ez igen fáradtságos, időrabló munka. de ezt a rablást is években mérik, csak megnyert években.

Köszönöm figyelmét!

Szabó Péter